
Mathilde Maillard groeide op in Saint-Nazaire en koestert sindsdien een milde verslaving aan de sfeer van zeehavens.
Daarnaast werkt ze sinds 2011 samen met l’Amicale: eerst als producent en projectcoördinator, daarna als actrice en auteur met On traversera le pont une fois rendues à la rivière. In 2017 ontwikkelt ze CLUB TRAVAIL, een project om de intieme relatie tussen mensen en hun werk te onderzoeken.
In deze meerlagige constellatie creëert ze ontmoetingsschema’s waarin ze de bekende vorm van de "conversatie" herziet: van online ontmoetingsplatformen die meer op Arbeidsbureaus van de Liefde lijken ; in Petit Milieu met Samuel Hackwill ; met radiodialogen en liedjes voor alle soorten werknemers; met De près on ne voit que la peinture (Van dichtbij zie je alleen de verf) waar zij, Samuel Hackwill en Maxime Lacôme (en een groep afgelegen futurologen), proberen een niet erg grappig woord (werk) te laten weerklinken met woorden die zachter voor het oor zijn (zoals looped liedjes of ter plekke waarzeggerij), en met Le Tarot du travail (De Tarot van het Werk) , een collectief intelligentiespel dat op onze amateur en spontane kaartleesvaardigheid rekent om te experimenteren met wijzere en wenselijke verbindingen tussen werk en het dagelijks leven, collega’s en levende wezens.
Ze vindt het vreemd om in de derde persoon over zichzelf te praten, maar jullie begrijpen wel dat zij degene is die jullie nu toespreekt.